Enne korteriostu tasuks suhelda ka korteriühistu esimehega

Iga inimene puutub vähemalt kord elus kokku elamispinna soetamisega. Nii nagu iga teine töö, on ka kodu ostmine suur töö, kus mõni ebatäpsus või viga võib probleemi tekitada.

Kui lähete väljavalitud objektidega tutvuma, siis on soovitatav enne lõpliku otsuse langetamist see põhjalikult üle vaadata.

  • Küsige, kas otse müüja või kinnisvaramaakleri käest detailne info kinnisvaraobjekti kohta. Oluline info on alates maja ehitusaastast kuni lõpetades korteri siseviimistlusmaterjalidega. See info aitab teid oluliselt kaasa õige otsuse langetamisel.
  • Pöörake tähelepanu korterühistu olemasolule. Kui kortermajas tegutseb korteriühistu, oleks mõistlik vestelda korteriühistu esimehega.
  • Küsige, millised tööd on majas teostatud ja, milliseid töid planeeritakse teha.
  • Püüdke saada ülevaade maja üldisest olukorrast – elektrisüsteem, küttesüsteem, katus, fassaad jne.
  • Oluline on tutvuda kommunaalmaksetega ning uurida, mis teenused seal sisalduvad.
    Väga levinud on olukord, kus korteriühistud kasutavad maja remontimiseks või hooldustöödeks pangalaenu. Seetõttu võivad igakuised maksed kõrgemad olla.
  • Oluline on nõuda korteriomanikult korteriühistu poolt väjastatud kinnitust tasutud kommunaalmaksete kohta.
    Paljudes korterites muudetakse renoveerimise käigus kinnisvara algset planeeringut ning sel juhul peaks korteriomanikul olema projekt teostatud tööde kohta.
  • Samuti on tähtis küsida interneti ja kaabel TV kasutamisvõimaluste kohta korteris.
  • Veenduga enne kinnisvara ostu, et valdus ei ole arestitud, selle suhtes ei ole vaidlusi ning seda ei ole koormatud kolmandate isikute õigustega. Infot selle kohta saab kinnistusregistrist ning siin on kindlasti abiks maakler.
  • Küsige kinnistusraamatu väljavõted korteri kohta ning pöörke tähelepanu väljastamise kuupäevale.
    Kinnistusregistri väljavõtet võib küsida maakleri käest, kuid selle saab ka kätte äriregistrist.

Jälgige hoolikalt ka broneerimislepingu sisu ja pöörake tähelepanu järgnevale.
Broneerimislepingusse märgitakse tavaliselt:

  • kokkulepitud müügihind,
  • tagatisraha suurus,
  • valduse vabastamise ja üleandmise kuupäev

Kui olete tagatisraha ära tasunud, siis sellele järgneb notari aja broneerimine. Kui kasutate kinnisvaratehingutes maakleri abi, siis reeglina broneerib aja ja suhtleb notariga just maakler.
Et kinnisvaratehing oleks turvaline ja usaldusväärne tuleks kasutada kinnisvara eest tasumisel notarideposiiti. Kui kinnisvara soetatakse laenu abil, hoolitseb pank raha korrektse liikumise eest.

Ostja saab korteriomanikuks alles pärast kinnistusregistrisse kandmist.
Oluline osa on ka korteri vastuvõtmis-üleandmisakti koostamine, mis on notariaalse lepingu üks osa.
Vastuvõtmis-üleandmisakt on kirjalik dokument, mis koostatakse ostja ja müüja poolt valduse üleandmise hetkel, ning sinna märgitakse:

  • kõik valdusesse jäävad esemed
  • mõõdikute näidud

Soovitatav on kaasata maaklerit valduse üleandmisel uuele omanikule, et tagada tehingu korrektsus ja usaldusväärsus.

Inna Kondratjeva
Uus Maa Kinnisvarabüroo maakler