Uus Maa: Büroo asukoha valikul mõtle esmalt kliendile

Asukoht, asukoht, asukoht – see on vana tõde kinnisvara hinna kujunemisel. Rääkides ärikinnisvarast, siis ei ole ka see sektor mingi erand. On vaid väheseid ettevõtteid, kelle jaoks asukoht ei ole määrav. Kõik taandub tegevusvaldkonnale ehk kas äriettevõttel on vajalik, mugav või kasulik olla oma sihtgrupile võimalikult lähedal või mitte. Näiteks kui kliendil tekib kiire vajadus ettevõtte teenuse järele, jääb asukoht tee peale ja teenus on mugavalt kättesaadav.

Kaubanduspindadega on Tallinnas asi suhteliselt konkreetne. Nõutuimad kaubanduspinnad asuvad suuremates kaubandusekeskustes ning süda- ning vanalinna aktiivseimates tsoonides ehk seal, kus liigub palju jalakäijaid. Vaiksemates ja kõrvalistes piirkondades toimivad vaid n-ö nišiärid, kuid ka sellised ettevõtted on viimasel ajal liikumas asukohtadesse, kus nende klientidel oleks ligipääs võimalikult mugav ja lihtne. Omaette valdkond on toidupoed, need peavad olema magistraalide ääres või nt magalate vahetus naabruses. Väiksemad, nn lähipoed, toimivad ka elurajoonide sees, sest sealt on mugav tuua igapäevast toitu. Toidukaupluste kontseptsiooni juures on inimeste jaoks oluline kompleksne lahendus. See tähendab, et kaubavalik oleks võimalikult lai ning lisaks toidukaupadele oleks olemas ka väiksemad n-ö satelliit-kauplused (apteek, lilled, pangakontor jne).

Büroopinnad toimivad samuti vastavalt asukohale, kuigi siin taandub asi paljuski ka hinnale. Südalinnas eelistatakse olla seetõttu, et see on juba ajalooliselt aktiivseim äritsoon ja nõutuim paik klientide teenindamiseks. Südalinnas on oluline paikneda just sellistel ettevõtetel, kes tahavad olla nähtavad ja kättesaadavad oma klientidele. Näiteks finants- ja kinnisvaraettevõtted, konsultatsioonifirmad, suhtekorraldusfirmad, meediaettevõtted, reklaami- ja arhitektuuribürood ning paljud rahvusvahelised firmad. Ei saa kõrvale jätta ka seda, et paljudele on südalinna esinduslikus büroohoones paiknemine prestiiži küsimus.

Teisalt on jälle ettevõtteid, kes ei pea asuma just kesklinnas, kuna kõigi ettevõtete kliendid ei liigu vaid kesklinnas. Nähtav ja kättesaadav saab olla ka äärelinnas, kuid see eeldab seda, et peamine klientuur liigub samuti kesklinnast väljaspool. Äärelinnas tasub paikneda sellisel ettevõttel, kelle kliendid liiguvad valdavalt autoga ning kelle jaoks on oluline kiire, mugav ja odav parkimine, mille puudumine on südalinnas üheks suurimaks miinuseks. Äärelinnas asumine või sinna kolimine ei pruugi tähendada kvaliteedis alla vandumist, vaid pigem hinnavõitu. Ka äärelinnas on alasid, mis ärisektoritena on väga aktiivsed, nt Mustamäe tee, Laki tn, Kadaka tee jne. Üheks äärelinna olulisemaks büroode keskuseks on kujunemas ka Ülemiste City.

Kuna elu on muutunud pidevalt üha kiiremaks ning ajakasutus seejuures efektiivsemaks, siis tuleb asukoha valimisel pöörata tähelepanu ka sellele, et paikneda oma koostööpartnerite või sidusteenuste/toodete pakkujatega samas piirkonnas või isegi samas hoones. Sellise kooslusega on võimalik pakkuda oma klientidele veelgi suuremat mugavust ja aja kokkuhoidu. Sünergiline efekt õiges asukohas paiknemisest on saamas järjest olulisemaks märksõnaks. Seda enam, et tänases olukorras on ettevõtetel valik erinevate pindade vahel suur ning otsusega kiirustama ei pea.

Marketingi saab teha mitmekülgselt ja väljundeid on palju ning paljuski sõltub see firma profiilist, kuhu ja kellele on vaja kõige rohkem panustada. Kindlasti on asukoht üks oluline aspekt, mille läbi on võimalik ettevõtet paremini klientideni tuua. Ilmselgelt tasub ettevõtetel, kes peavad välja paistma ehk vajavad pidevat kliendi tähelepanu, panustada sellele, et üürida bürood aktiivseimas linnaosas või piirkonnas ning kasutada seda aktiivsust ära välireklaamidega.

Marko Kivirand
Uus Maa Kinnisvarakonsultantide äripindade atesteeritud konsultant