Ligi kolmandik uute arenduste korteritest on müümata

Hetkel müügis olevad arendusprojektid toovad Tallinnas kuni 2007. aasta lõpuni turule ca 3 000 korterit.

Samuti on mitmed arendajad eelteavitanud 2007. aastal müüki tulevatest korteritest. Kõikidest müügilolevatest arendusobjektidest paiknevad kesklinnas ca 40%. Kesklinna ehitatakse nii uusi maju kui ka renoveeritakse vanu. Uute korterite hinnad kesklinnas jäävad keskmiselt vahemikku 35 000 – 45 000 kr/m2 . Kõrgemalt on hinnatud eksklusiivsed südalinna objektid ja ka teised kesklinna unikaalsed korterelamud.

Äärelinnas on hetkel pakkumises ca 650 vakantset uut korterit, mis on 35% sealsete projektide kogumahust. Kõige rohkem projekte ja korterid on äärelinnas müügis Lasnamäel, mis on ka inimeste arvult Tallinna suurim linnaosa. Tulenevalt sealsest suurest pakkumise mahust ja ka linnaosa vähesest atraktiivsusest on Lasnamäe uute arenduste korterid keskmiselt kõige odavamad. Lasnamäe on väljakujunenud eelkõige venekeelse elanikkonnana, ka uute korterite ostjad moodustavad suures osas venekeelt kõnelevad inimesed.

Kõige kallimad uued korterid äärelinnas paiknevad Pirital, Kristiines ja Kakumäe piirkonnas, kus ruutmeetri hinnad küündivad kohati kesklinna tasemele. Keskmine hinnatase nimetatud piirkondades jääb vahemikku 30 000 – 40 000 krooni. Pirita on juba väga pikka aega olnud kõrgelt hinnatud piirkond. Sealne merelähedus, terviserajad ja kõrghaljastus meelitavad paljusid. Ka Kakumäed eelistatakse samade lisaväärtuste tõttu. Kristiine on hinnatud kesklinna läheduse tõttu ning samuti tänu linnaosa heakorrastatusele ja rohelusele. Kuigi Kristiine linnaosas elab vaid 7% Tallinna elanikest ning eelmise aasta jooksul toodi seal turule suur hulk korterelamute arendusi, on 75% sealsetest korteritest juba müüdud või broneeritud.

Tänases autostumise keskkonnas on äärmiselt oluline kodu juures ka mugava parkimise võimalus. Eriti oluline on see kesklinna korterite puhul, kus parkimiseks tänaval ruumi pole ja parkimine on ka tasuline. Üha olulisemaks on parkimiskohad muutunud ka äärelinnas, kuna ka sealsete mitmete korterelamute läheduses napib vaba parkimispinda. Mitmete projektide puhul on parkimine lahendatud elamualuse garaaži või parkimiskohtadega. Kesklinnas jäävad elamu all või garaažis parkimiskohtade hinnad keskmiselt 200 000 krooni kanti, mis on umbes poole kallim kui parkimiskoht hoovis. Äärelinnas on parkimiskohtade hinnad 50 – 100 000 krooni.

Kui 2005. aasta lõpul oli enamus uusi arendusobjekte läbimüüdud, siis täna on broneeritud või müüdud keskmiselt ca 70% müügil olevatest korteritest. Kohati on erinevates projektides enamus korteritest veel müümata. Enamasti on põhjusteks kas liiga kõrged hinnaootused või projekti lühike müügiaeg turul. Kuigi võiks arvata, et palju vakantseid korterid on just mastaapsetes arendusobjektides, siis reaalselt see nii ei ole. Kui hinnad on paigas, projekt vastab klientide kasvanud nõudmistele ning on hea asukohaga, siis on ka korterid suures osas välja müüdud. Loomulikult peab tõdema, et tänastes konkurentsi tingimustes võtab kõikide korterite müümine vähemalt sama kaua aega kui korterelamu valmimine.

Annika Jakobson
Uus Maa Kinnisvarabüroo analüütik