Kaubanduskeskused kujunevad meelelahutuskeskusteks

Kaubanduspindade pakkumine on viimase aasta jooksul Tallinnas veidi kasvanud. Umbes aasta tagasi avati Foorumi kaubatänav ning Rotermanni kaubamaja. 2008. aastal käisid ehitustööd Rocca al Mare kaubanduskeskuse valmimiseks ning 1. oktoobril avati keskuse laiendus, mille tagajärjel lisandus uusi pindasid üle 30 000 m². Edasistes ehitusetappides renoveeritakse keskuse vanemaid ruume ning 2009. aasta lõpus valmib uuendatud ligi 71 000 m² üldpinnaga kaubanduskeskus täielikult.

Ka 2009. aastal on oodata lisa kesklinna kaubanduspindade maastikul, kui valmib uus  kultuuri- ja vabaajakeskus SOLARIS – Tallinna linnasüdamesse rajatav ca 43 000 m2 kogupinnaga vabaajakeskus. Keskuse tuumiku moodustavad teatri-, konverentsi- ja kontserdisaal, kinokompleks ning tantsustuudio. Samuti paikneb seal Eesti üks suuremaid meediaärisid: raamatud, muusika ja film. Lisaks sellele on ehitatavas SOLARISES rohkelt eritüübilist toitlustuspinda alates hubastest kohvikutest kuni teatriväljakuvaadet nautiva esindusrestoranini. Kaubanduspindade kontseptuaalne plaan näeb ette peamiselt monobrändi-põhiseid vaba aja sisutamisele suunatud kauplusi. Kaubanduskeskused üritavad inimeste tarbimist soodustada ning sisustada oma klientide jaoks terve päeva.

Kaubanduskeskused ongi üha enam kujunemas suurteks meelelahutuskeskusteks. Paljud senised keskused plaanivad perspektiivis laienemisi ning kavatsevad luua juurde mitmeid erinevaid meelelahutusvõimalusi. Elavateks näideteks on Viru keskus, kus toimuvad erinevad üritused nii päevasel kui õhtusel ajal, Tartus Lõunakeskus, kus on lisaks ostlemisele võimalik uisutada, kinos käia ning kohvikus istuda. Samuti on uus SOLARISE keskus juba meelelahutuskeskuse nime kandev, seega loovad ülal toodud erinevad käsitlused omavahel suurepärase sünergia, mis tagavad pideva ja stabiilse kliendivoo. Kokku on keskusesse SOLARIS planeeritud 9000 m² kaubandus- ja teeninduspinda. Tulenevalt hästi valitud asukohast ja läbimõeldud kontseptsioonist on valdav enamus äripindasid juba üürnikud leidnud ning ülejäänud pindade osas käib aktiivne läbirääkimine.

Kuna kaubanduspindade turul on viimastel aastatel pindade juurdekasv võrreldes nõudluse kasvuga olnud suhteliselt väike, siis toimivad tänaseni suuremad kaubanduskeskused ligi 0%liste vakantsustega. Uuenenud Rocca al Mare keskus peab läbirääkimisi erinevate kauplustega uute või uuendatud ruumide täitmiseks. Kesklinnas on veel vabu pindu Rotermanni kaubamajas, mis aja jooksul kogub üha enam populaarsust lisaks turistidele ka kohalike elanike hulgas. Kuigi lähiajal võib oodata sisetarbimise ja sellest tulenevalt kaubanduspindade nõudluse vähenemist, ei muuda see lähitulevikus kaubanduskeskuste toimimist. Vakantsused püsivad ka järgmise poolaasta jooksul kuni 3% juures. Pikemaks ajaks võivad üürnikuta jääda sellised ruumid, mis asuvad veidi kõrvalisemas kohas ning kuhu pole võimalik autoga hõlpsasti juurde pääseda.

 

Marko Kivirand
Uus Maa Kinnisvarakonsultantide äripindade konsultant